Saturday, October 30, 2010

Otázky a odpovědi

Je Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů to stejné jako mormonská církev, resp. mormoni?
Užívání substantiva "mormon" vychází z názvu Knihy Mormonovy - díky Mormonovi, starodávném proroku-dějepisci, který zestručnil a zeditoval rozsáhlé starodávné záznamy o proroctví a učení Ježíše Krista do jednoho koherentního a kohezního celku - knihy. Členům Církve s někdy říká mormoni, i když tento výraz není oficiální. V současnosti se oficiálně tento termín používá spíše v souvislosti s historií (mormonští pionýři), filozofií (mormonismus) či názvy konkrétních organizací (Mormon Tabernacle Choir).

Jakého významu nabývá fráze "Svatých posledních dnů" v názvu Církve?
Jelikož Církev již existovala za doby Ježíše Krista, je znovuzřízenou organizací. Termínem "Svatí" se označovali ti lidé, kteří se v novozákonní době obrátili k jeho učení a uzavřeli smlouvu křtem, že Jej budou následovat. Fráze tedy odlišuje "Svaté" žijících v současných dnech oproti "Svatým", kteří žili v dávných dobách.

Do jaké míry se Církev zaměřuje na eschatologii?Název Církve může evokovat jistý důraz na eschatologii, tj. ve smyslu kázání o blížícím se konci světa. Přestože Církev věří v návrat Spasitele a Jeho pozemskou mileniální nadvládu, hlasá, že skutečné datum druhého příchodu nebylo zjeveno a že se ještě před tím musí naplnit mnohá další proroctví, než tento den přijde.

Použivají členové Církve vedle Knihy Mormonovy také Bibli?
Samozřejmě. Bible svatá je jedno ze čtyř písem tvořící kánon Církve: Bible, Kniha Mormonova, Kniha nauky a smluv, Drahocenná perla. Členové Církve používají a z Bible citují na na nedělních shromážděních, kázání či při osobním studiu (za písmo svaté považujeme všech 66 knih, které v současnosti tvoří Starý a Nový zákon). Pro oficiální překlady církevních autorit se v českém prostředí používá Bible svatá dle vydání kralického z roku 1613 (v anglofonním světě se užívá Bible svatá dle vydání krále Jakuba z roku 1611).
Jakou roli hraje v historii Církve mnohoženství a praktikují jej i někteří současní členové Církve?
Když vedoucí Církve obdrželi zjevení o zavedení plurálního manželství, tak již tehdy věděli, jaké problémy to může časem přivodit. Nicméně si uvědomovali, že se jedná o Pánovo přikázání a že neuposlechnutí by na ně a na Církev samotnou přivodilo Boží soudy. Vedoucí Církve uposlechli Pána a učinili tak, jak jim přikázal (pozn. za určitých podmínek bylo povoleno např. Abrahamovi a jeho vnuku Jákobovi rovněž žít v plurálním manželství). Oproti tomu, co většinou sdělují média se jednalo o nízké procento mužů v Církvi, nikoliv všech, kterým bylo povoleno oženit se s více než jednou ženou (polygynie). Každopádně tento druh plurálního manželství byl radikálně odlišný od mnohoženství, jak jej známe např. z orientálního světa. Muži museli splnit nemálo kritérií, aby jim vůbec bylo povoleno oženit s více, než jednou manželkou (např. finanční zajištění, morální bezúhonnost, v mnohých případech samostatný dům pro druhou ženu, požadavky na péči o školní vzdělávání dětí, atd.). Navíc, když bylo plurální manželství zjeveno vedoucím Církve, tak nebylo v rozporu se zákony země - inhibiční zákony byly vydávány postupně, převážně až v 70. a 80. letech 19. století. Po roce 1890, kdy president Woodruff obdržel zjevení o ukončení této praktiky, se v Církvi Ježíše Krista Svatých posledních dnů plurální manželství nevyskytuje. Pokud se někdo po roce 1890 oženil s více, než jednou manželkou, byl následně z Církve vyloučen.

Čím to tedy je, že se v médiích občas dočteme o "mormonských" polygamních skupinách?Je to dáno tím, že tyto polygamní skupiny jsou nekorektně oznáčovány adjektivem "mormonský". Tyto skupiny, které většinou žijí v izolaci a v odlehlých částech amerických států, si zpravidla říkají "mormoni" z toho důvodu, že jejich členové nechtěli v roce 1890 (popř. z jiných důvodů dříve) opustit nauku mnohoženství a tak se od hlavní Církve odloučili a pojmenovali se nějakým podobným způsobem. Termín "mormon" či "mormonský" by však neměl být užíván společně s těmito malými polygamními skupinami, protože si pak čtenáři dávají do spojitosti tyto skupiny s 13miliónovou a mezinárodně etablovanou Církví Ježíše Krista Svatých posledních dnů, což je pro mnohé zavádějící a matoucí. Tyto polygamní skupiny již nemají s oficiální "mormonskou" církví opravdu nic společného.

V prezidentských primárkách v USA si loni velice dobře vedl Mitt Romney, člen CJKSPD, než ztratil krok během tzv. "superúterý" se svým republikánským rivalem Johnem McCainem. Jsou členové nabádáni od církevních vedoucích, aby volili konkrétního kandidáta či politickou stranu v prezidentských volbách?
Mise Církve je šířit evangelium Ježíše Krista, nikoliv volit politické kandidáty. Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů je neutrální, co se týče politických záležitostí. Toto stanovisko platí ve všech zemích, kde je Církev etablována.
I.Církev nepodporuje žádnou politickou stranu, kandidáty či programy, nepovoluje používat církevní budovy k politickým účelům a neradí členům, kterému kandidátovi dát svůj hlas.
II.Církev však vyzývá členy, aby byli zodpovědnými občany ve svých komunitách a aby byli obeznámeni s věcnými otázkami a hlasováním. Církev od svých členů očekává informovanou a ohleduplnou diskusi, respektující kulturní rozmanitost a rozlišné zkušenosti členů Církve, kteří pocházejí z různých prostředí a mohou mít rozdílný politický názor. Dále si jako instituce vyhrazuje právo oslovit - nadstranicky - témata, která mají významné společenské a morální důsledky, nebo které ovlivňují zájmy Církve samotné.

Jakou roli hraje ve vaší Církvi humanitární pomoc?
Církev provozuje různé humanitární projekty v mnohých zemích a to bez ohledu na národnost či náboženské přesvědčení příjemců. Zaměřuje se nejen na pomoc při přírodních katastrofách, ale také při následcích válek. Dále rozvíjí dlouhodobé projekty, které se soustřeďují na konkrétní problematické oblasti (školení poporodní resuscitace, projekty čisté vody, distribuce vozíků pro handicapované, péče o zrak, vakcinace proti spalničkám). Přístup Církve vede skrze výuku k osobní nezávislosti a soběstačnosti.

  • Počet zemí, které obdrželi humanitární pomoc (od r. 1985): 165
  • Celkový objem přímé finanční dotace (od r. 1985): $ 259,8 milionů
  • Hodnota zaslané materiální výpomoci (od r. 1985): $ 750,9 milionů
  • Množství sociálních pracovníků (vč. humanitárních dobrovolníků): 3 974

Jakého významu nabývá pro členy Církve duchovní a světské vzdělání?
Vzdělání je jedna z nejvyšších hodnot v Církvi vůbec. Měli bychom usilovat jak o duchovní poznání, tak o světskou (akademickou) vzdělanost. Dalo by se říci, že touha po vzdělání a kultivace osobnosti se částečně odvíjí i od duchovního poznání jednotlivce. Proroku J. Smithovi bylo v roce 1832 zjeveno: "vyhledávejte slova moudrosti z nejlepších knih; usilujte o vědomosti, dokonce studiem a také vírou" (NaS 88:118). Církev nabízí mládeži mnohé vzdělávací příležitosti: seminář je čtyřleté studium, které připravuje studenty středních škol na duchovní výzvy života; institut náboženství poskytuje náboženské vzdělání a společenské prostředí pro vysokoškolské studenty. Do těchto studijních programů se každoročně zapisuje více, než 700 000 studentů ve 132 zemích světa.
Navíc Církev nedávno založila Stálý vzdělávací fond pro sociálně slabší v rozvíjejících se zemích světa. Fond funguje na bázi půjček umožňuje hradit vzdělání těm, kteří by jinak z ekonomických důvodů studovat nemohli.